Share on Facebook7Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest1

 …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Gotowanie będzie proste, jeśli dobrze się do niego przygotujesz. Sprawnie działająca kuchnia wymaga sprawnej organizacji. O tym, jak to zrobić – przeczytasz poniżej.

gotowanie jest proste

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

KROK 1 – przygotuj jadłospis

Zanim zaczniesz gotować, opracuj listę posiłków, które przygotujesz na śniadanie, kolację oraz obiad. W swoim spisie uwzględnij także desery i różnego rodzaju przekąski. Kiedy menu będzie gotowe, wypisz listę wszystkich, potrzebnych składników. Dzięki temu prostemu zabiegowi będziesz mieć jasno wyznaczony cel i nie będziesz tracić czasu na wymyślanie „Co dziś zrobię na obiad?”

KROK 2 – Gdzie zrobisz zakupy?

W domu gotujemy nie tylko po to, żeby było taniej, ale także dlatego, że tak jest po prostu zdrowiej. Podczas zakupów zwróć uwagę na jakość kupowanych produktów. Z marnej mąki nigdy nie upieczesz dobrego chleba ani dobrej pizzy. Słabe jakościowo brokuły nigdy nie wyjdą chrupkie i będą rozpadać się na talerzu a napompowany wodą drób nigdy nie będzie smakować tak, jak wyhodowany na wsi indyk. Wybieraj naturalne produkty, pozbawione sztucznych dodatków. Z łatwością kupisz je na lokalnych targowiskach w swojej okolicy.

Cena ma znaczenie. Zwłaszcza, jeśli masz wielodzietną rodzinę. Spisz na kartce okoliczne sklepy i sieci handlowe, w których możesz kupić taniej ulubione produkty (np. cytryny, herbatę, kawę, warzywa). Często różnice cenowe są tak duże, że warto podjechać autem lub rowerem do sklepu x po awokado, do sklepu y  po kawę a do sklepu z po mięso. Zwłaszcza, jeśli wszystkie sklepy są na jednej trasie.

 KROK 3 –  Gotuj na zapas.

Staraj się gotować od razu na dwa, trzy dni. Zaoszczędzisz dzięki temu mnóstwo czasu. Najdłużej przygotowuje się mięso i dlatego warto od razu zrobić większą jego ilość. Jednego dnia możesz podać go z ziemniakami i tartą marchewką, drugiego z ryżem i sałatą a trzeciego z dodatkiem smażonych pieczarek i domowym sosem, uzyskując tym samym za każdym razem inny smak. Jeśli jednak najdzie Cię ochota na coś innego, mięso możesz po prostu zamrozić i wykorzystać w inny dzień.

KROK 4 – Nie wyrzucaj resztek!

Zostało Ci trochę mięsa? Wykorzystaj go do przygotowania farszu do pierogów. Z resztek warzyw zrób sobie zapiekankę a ostatni kawałek szynki skrój na domową pizzę. Namiar zupy, pizzy, mięsa a nawet ciasta możesz zamrozić! Do zamrażarki wsadź także resztkę szynki, owoców czy ostatnie 3 pieczarki. One także przydadzą się na czarną godzinę.

Oszczędzaj czas i rób zakupy maksymalnie dwa razy w tygodniu. Nawet, jeśli codzienny shopping Cię odpręża, pamiętaj, że zużywa on mnóstwo czasu. Jeśli nie masz auta, możesz skorzystać z dostaw dużych sieci handlowych, które dostarczają wybrane produkty wprost do domu. Wykorzystaj także pracę urządzeń, z których korzystasz: jeśli coś pieczesz, zrób przy okazji domową pizzę. Możesz ją potem zamrozić i wykorzystać w kryzysowych chwilach.

 KROK 5 – Korzystaj z mrożonek!

Warzywa mrożone w sezonie mogą być zdrowsze od nasyconych chemią nowalijek – nie bójmy się ich stosować w kuchni! Mrożonki ułatwiają codzienne gotowanie i są idealną opcją dla zabieganych. Z ich pomocą możemy w kilkanaście minut przygotować pyszną zupę lub dodatek do obiadowego menu.

  KROK 6 – Ugotuj domowy bulion

Podstawą wielu dań obiadowych jest domowy bulion. Ugotuj raz w tygodniu duży gar rosołu, porozlewaj do słoików i wyjmuj z lodówki w razie potrzeby. Nadmiar rosołu możesz także zamrozić w plastikowych woreczkach.

Jeśli nie masz czasu na gotowanie bulionu, pamiętaj o kupieniu naturalnych przypraw, które go zastąpią. Możesz w tym celu wykorzystać susze warzywne (np. Cykoria) lub mieszanki z suszonymi ziołami, warzywami i przyprawami lub po prostu tradycyjne kostki bulionowe. Przepis na domowy bulion znajdziesz tutaj

 KROK 7 – Poznaj kuchenne sprzęty.

Każdy pracuje bowiem inaczej, a średni gaz w kuchence indukcyjnej jest innym, średnim gazem w kuchence gazowej. Podobnie pieczenie mięsa na pierwszym poziomie nowego piekarnika różni się od pieczenia na środkowym poziomie starego, wysłużonego sprzętu. Niebagatelne znaczenie w tym przypadku mają także naczynia, w których będziemy przygotowywać nasze jedzenie. Garnek z grubym dnem różni się od cienkiego garnka podobnie jak żaroodporne naczynie od metalowej foremki na ciasto. Niby każdy z nas to wie, ale w praktyce bywa różnie.

KROK 8 – Dozuj naukę gotowania.

Jeśli dopiero uczysz się gotować a nie chcesz się szybko zniechęcić, skup się na jednym przepisie tygodniowo i dopracuj go do perfekcji. Każdy przepis wymaga indywidualnego podejścia i dlatego, warto potraktować go jedynie jako punkt wyjścia do własnych eksperymentów i tak dopracować, aby uzyskać idealną dla siebie konsystencję, zapach i smak. Nawet zwykłą zupę dyniową można bowiem zrobić na tysiąc różnych sposobów: jednemu będzie bardziej pasować gęsta konsystencja z dodatkiem tymianku, innemu rzadka zupa z porem i czosnkiem a jeszcze inny wybierze dodatek mleka kokosowego.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Share on Facebook7Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest1